lauantai 16. elokuuta 2014

Rakkaita esineitä (uusi haaste)

Minusta täällä blogimaailmassa on ollut kesän aikana todella hiljaista haasteiden suhteen.
Minäpä korjaan tämän asian ja laitan pystyyn uuden haasteen.

Haasteen nimi on Rakkaita esineitä. Tarkoituksena on esitellä kodistaan 7 esinettä, jotka ovat syystä tai toisesta rakkaita ja joista ei haluaisi luopua. Jokaisesta esineestä tulee laittaa kuva ja kertoa lyhyehkö tarina, miksi juuri se esine on rakas. Muista laittaa haaste eteenpäin.

Jokaisella on varmasti paljon rakkaita esineitä, joista ei haluaisi luopua. Minulla on ainakin paljon muistoja tuovia esineitä ja valokuvia ja paljon kaikkea Senniin liittyvää, joista en luopuisi. Niitä en nyt kuitenkaan esittele, ne ovat minusta sellaisia esineitä joiden säilytettävyys on itsestäänselvyys. Minun valitsemani esineet ovat sellaisia, jotka ovat kulkeneet mukanani kodista toiseen, muutoista huolimatta. Nämä esineet tulevat seuraamaan minua varmasti vielä tulevienkin muuttojen matkassa. Esittelen esineet sattumanvaraisessa järjestyksessä, eivät siis ole tärkeysjärjestyksessä.


Rakkaita esineitä

1. Muumilamppu

Minä rakastan muumeja ja myös Teppo tietää sen. Tämän muumilampun olenkin saanut Tepolta, jos en ihan väärin muista niin joululahjaksi. Lamppu on hauskasti vanhan hehkulampun muotoinen ja sitä koristaa Muumipeikko ja Niiskuneiti. Lampun pinta on jotain maitolasin tyylistä, sellainen samea. Sen valo on siis hyvin pehmeä/himmeä, siksi se onkin juuri hyvä makuuhuoneeseen. Ei pahemmin häikäise aamulla kun sen laittaa päälle, on mukavampi herätä himmeään valoon.







2. Ninni- ja Teppo-enkelit

Äitini on taitava käsistään ja hän osaa ommella lähes mitä vain. Siitä on jo useampi vuosi kun hän ompeli meille enkelinuket, jotka ovat minun ja Tepon näköiset. Ne ovat niin suloiset (ja niin meidän näköiset), että niitä en hävitiä. Enkeleiden paikka on vaihdellut useasti, nyt enkelit vartioivat Sennin unta pinnasängyn yläpuolella. Enkelit riippuvat ikään kuin pyykkinarulla ja heidän välissään on metallinen sydänkyltti, oma kulta-teksitillä.






3. Värikäs kattovalaisin

Tämän valaisimen olen ostanut ihan ensimmäiseen kotiini teinivuosinani. Se on ostettu Indiskasta, lahjakortilla jonka sain siskoltani Jaanalta. Valaisin on ihanan värikäs ja hauskasti lapsellinen. Tällähetkellä se valaisee eteistämme ja saa katseenvangitsijana usein vierailta ihailua. :)






4. Aarrearkku

Tämä vanha arkku on ollut alunperin armeijan aselaatikkona. Se on todella jykevää tekoa, sen päällä voi isompikin ihminen istua huoletta. Painavakin se on.
Minä ja pikkusiskoni Nea saimme sen ihan pieninä joululahjaksi vanhemmiltamme. Arkun sisään oli kätketty joululahjamme. Äitini oli maalannut arkun turkoosiksi ja kylkeen hän oli laittanut värikkäitä puisia koukerokuvioita. Kanteen hän oli maalannut muumeja. Arkkua on aina sanottu aarrearkuksi ja siinä on säilytetty pehmolelujamme. Voi kuinka kivaa oli lapsena hypätä isoon arkkuun, joka oli täynnä pehmoleluja! Tätä leikimme sisaruksien kanssa paljon. Kun arkun kansi oli auki, toimi se liukumäkenäkin, niin kestävää tekoa se on.

Aikojen saatossa äitini maalaamat muumit kuluivat pahasti ja muutenkin arkun maali on kulnut paikoitellen. Vanhempani meinasivat jo hävittää koko arkun, mutta minä pelastin sen. Ei meidän aarrearkkua saa hävittää! En halunnut kuitenkaan maalata arkkua uudelleen, minusta sen vanha kulunut maalipinta on kaunis. Kannen muumikuviot olivat kuitenkin jo niin kuluneita, että niille piti tehdä jotain. Päätin päällystää kannen kauniilla kankaalla, näin kuluneet muumimaalaukset saivat jäädä rauhassa piiloon, eikä minun tarvinnut koskea niihin.
Meillä aarrearkku sisältää Vilman leluja ja äitiyspakkauksen laatikon, johon olen laittanut Sennin pieneksi jääneitä, säilytettäviä vaatteita.


Kun oikein tarkkaan tihrustaa, voi arkusta löytää minun ja siskoni nimet. :)




5. Kristallikruunu

Tämäkin valaisin on peräisin ensimmäisestä omasta kodistani. Sen olen saanut joululahjaksi vanhemmiltani. Se on ihanan simppeli, mutta kuitenkin kauniin naisellinen muutamine "kristalleineen". Olen ripustanut siihen kaksi kristallisydäntä, jotka sain eräästä työpaikastani poisjäätyäni. Tuo lila kristallisydän on Tepon. Valaisimesta roikkuu myös äitini poraama kananmunankuori, minusta se on niin kaunis että saa roukkua tuossa muulloinkin kuin pääsiäisenä.






6. Purkit ja kannut

Keittiössä minulla on hylly, jossa on monenlaisia purkkeja ja kannuja. Muut olen saanut Tepolta, paitsi ison kannun Mymmelin kuvalla, se on vanhemmiltani. Kaikki ovat ihan arkikäytössä ja pidän niistä kovasti. Minulla on myös muumi-muki kokoelma, mutta jotenkin näillä purkeilla ja kannuilla on minulle enemmän tunnearvoa. Pieni muumikannu ja punainen Pikkumyy-purkki ovat emalia, muut posliinia.





7. Lepakkotuoli

Tämä lepakkotuoli onkin jo melkoisen vanha. Sen on siskoni Jaana saanut aikoinaan ja se on ostettu Jyväskylän huutokaupasta. Jaana muisteli, että tämä olisi niitä alkuperäisiä lepakkotuoleja.
Jossain vaiheessa siskoni on jonkin muuton yhteydessä tuonut tuolin vanhempieni luokse varastoon. Sieltä minä olen sen sitten huomannut ja halunnut omaan huoneeseeni (asuin vielä vanhempieni luona). Kun muutin ensimmäiseen omaan kotiin, otin tuolin mukaani. Minulla ei ollut sohvaa, jotan kun kaverit kyläilivät oli heillä usein kisa kuka ehtii istuutua lepakkoltuoliin. :) Tuolissa on ollut monenlaisia kankaita. Nyt siinä on ihana turkoosin värinen kuviollinen kangas ja pidän siitä todella palon. Sen on äitini ommellut jo silloin kuin asuin ensimmäisessä omassa kodissani, mutta en ole vieläkään kyllästynyt siihen. Kangasta on korjailtu jo pariin kertaan ja nytkin sauna hieman irvistää yhdestä kohtaa. Mutta luovun kankaasta varmasti vasta kun sitä ei voi enää korjata. Nykyään tuolissa istutaan harvemmin, nyt siinä asustaa Sennin pehmolelut. :)







Tällaisia rakkaita esineitä minulla on. Nyt on teidän muiden vuoro esitellä omanne. Haasteen saa napata kuka vain, mutta annan haasteen seuraaville bloggaajille:

Minna - http://harmaajamuutiloisetvarit.blogspot.fi
Terhi - http://aitijamelukylanlapset.blogspot.fi
Jaana - http://hattaralandia.blogspot.fi
Nea - http://vauvanaskeleet.blogspot.fi


Innolla jään odottamaan teidän rakkaita esineitä-postauksianne! :)

6 kommenttia:

  1. Oooo, kiitos haasteesta! Just tässä mietin, että haasterintamalla on ollut kovin hiljaista viime aikoina. Tartun tähän, juttua seuraa lähiaikoina. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva päästä näkemään sinun rakkaita esineitä. :)

      Poista
  2. Ihania rakkaita esineitä siellä ja kiitos haasteesta. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, kiitos. :)
      Toivottavasti näemme sinunkin rakkaita esineitä.

      Poista
  3. Kiitos haasteesta! Tää on hauska, mut aika haastellinen. Materialistin kun on vaikea valita kaikista esineistä. :D

    VastaaPoista
  4. Kiitti haasteesta! Otan haasteen vastaan :D

    VastaaPoista